Sosyal medyada yapılan paylaşımlar sayesinde popülerleşen ve son periyodun en çok tüketilen eserlerinden olan Dubai çikolatası, yerli besin eserlerinin talep zincirini altüst etti.
Çikolatanın üretiminde kullanılan Antep fıstığı ve tahine talep artınca bu eserlerin fiyatı fırladı. Eylül ayından itibaren fiyatı artan Antep fıstığı, ‘yeşil altın’ olarak anılmaya başlandı. Fıstık ezmesi ise adeta kara borsaya düştü.
Uzmanlar, lokal üreticilere ve piyasaya olumsuz tesirleri olabilecek bu durumun dalda yaratabileceği ezalara dair ikazlarda bulunuyor. Toplumsal medyada viral olan, Antep fıstığı ve kadayıf dolgulu Dubai çikolatası marketlerde, butik işletmelerde, cafe ve pastanelerde velhasıl her yerde kendine yer buldu.
RAFTA 3 BİN TL OLDU
Ağustos ayında tarlada kilosu 150 TL’den alıcı bulan Antep fıstığı, raflarda 3 bin liraya kadar çıkmış durumda. İşlenmiş eserlerde ise fiyat daha da artıyor. Piyasa uzmanları, sırf son iki ayda yüzde 70’e varan fiyat artışlarına dikkat çekerek, artan talebi öngören kimi stokçuların piyasayı kilitlediğini belirtiyor. Çok sayıda firma, yeşil Antep fıstığı ve ezmesini stoklayarak hem fiyatları üst çekiyor hem de ulaşılabilirliği sınırlıyor.
Gıda tedarik zincirindeki bu dengesizlik, bilhassa lokal üreticiler ve tüketiciler açısından tasa veriyor. Birçok pastane ve tatlı üreticisi, fiyatlar nedeniyle artık Antep fıstığını kullanamaz hale geldi. Uzmanlar, bu trendin devam etmesi halinde yalnızca mahallî üreticiler değil, ülkenin besin bölümü üzerinde de olumsuz tesirlerin kaçınılmaz olduğunu vurguluyor.
STOKÇULUK BAŞLADI
Sarıyer’de faaliyet gösteren bir pastane sahibi, “Dubai çikolatası modası başladığından beri, Antep fıstığını temin etmekte zorlanıyoruz. Müşterilerimiz kaliteli eser bekliyor lakin biz maliyetlerin altından kalkamaz hale geldik” diyerek durumu özetledi. Fıstık ezmesi üreticisi bir firma da, stokçular tarafından fiyatların tırmandırılacağını öngörerek, piyasaya daha az eser sunulduğunu belirtiyor.
Dubai çikolatasının, antep fıstığı ezmesi ve künefe dolgulu sütlü çikolata tanımı Birleşik Arap Emirlikleri’nde (BAE) butik bir çikolata mağazasına ilişkin. 9 yıldır Dubai’de yaşayan Mısır kökenli İngiliz Sarah Hamouda, hamileliği sırasında çikolata aşermesi üzerine aradığı tadı hiçbir çikolatada bulamayınca kendi tanımını geliştirdi. Hamouda, bir röportajında, Dubai çikolatasını yaparken baklavadan esinlendiğini belirtmişti..